Bioscoop

Genre onderzoek:

Romantische film / drama

 De belangrijkste kenmerken van deze genres zijn:

*liefde

*gevoelige & dromerige sfeer

Drama:

*de gevoelens van de personages worden getoond

*droevige & aangrijpende gebeurtenis

de geschiedenis van romantiek:

Jullie kennen allemaal het woord romantiek. Het romantische van nu is een etentje bij kaarslicht met een romantisch muziekje erbij, of een romantische film met zijn twee. Dit allemaal heeft met je gevoel te maken, met de liefde. Liefde is een beetje dromerig, het liefhebben van een persoon of van personen tegenover elkaar gebasserd op sexuele aantrekkingskracht. Maar zag de liefde in het tijdperk ´Romantiek´ er ook zo uit of hadden ze toen een heel ander beeld van de liefde?

Romantiek (1780-1880)

Aan het einde van de 18de eeuw en het begin van de 19de eeuw komt er een nieuwe cultuurhistorische periode op gang: de Romantiek. Deze stroming ontstaat min of meer door het verzet tegen de Verlichting, de opkomst van de industrie en verstedelijking. Het gevolg daarvan is dat er een eenzaamheid van het individu ontstaat in anonieme maatschappij. Er zijn dan ook veel andere maatschappelijke veranderingen op sociaal-economisch gebied.
De romantiek heeft dan ook de volgende kenmerken:
- Romantiek is in de eerste plaats het centraal stellen van het Gevoel. Dit is een tegenstelling tot de tijd van het Rationalisme waarin immers het Verstandelijke centraal gesteld wordt. De Romantiek is natuurlijk ook een reactie op die periode van nuchterheid en verstandelijke benadering van de werkelijkheid.

- Men wil het alledaagse leven ontsnappen en zoekt dus zijn toevlucht in een wereld van dromen, religie, fantasie, sprookjes, mythologie, het buitenaardse. Door middel van deze verbeelding probeerde de romanticus dan ook het onzichtbare en het oneindige in het reële weer te geven en zo contact met god te leggen.
- De behoefte aan het teruggaan naar de natuur was groot. In de beeldende kunst werd de natuur als iets verhevens, vaak met sentimentele, heroïsche toevoegingen. Men begint de waarde weer in te zien van de onbedorven natuur en primitieve beschadigingen.
- De romantici wilden een duidelijke scheidslijn aanbrengen tussen het Classicisme en de Romantiek. Ze stelden daarom hun emotie boven de rede, in het Classicisme was de rede het beginpunt.
- De 19de eeuw is ook een periode van internationale ontwikkelingen: handel, kolonialisme en nog steeds de industrie. Daarbij ontstaat er een versterkend gevoel van nationalisme. Dit is te zien bij de beeldhouwkunst, muziek, theater enz.
- De romantiek was in Duitsland, Frankrijk en Engeland veel duidelijker aanwezig dan in Nederland. Deze landen maakten een veel grotere bloei door, daarom wordt de romantiek in deze landen ook eerder

De geschiedenis van de tragedie:

Griekse theaters staan nooit los op een plek, ze maken altijd deel uit van een tempelcomplex. Theater was in de eerste instantie dan ook bedoeld ter ere van de goden. De tragedie is waarschijnlijk ontstaan uit een Dithyrambe, een verhalend lied ter ere van dionysus. Rond 600 v.c. werden er ook zang en danswedstrijden gehouden, de winnaar kreeg als prijs een bokje. Hier zou de naam tragedie van afgeleid kunnen zijn. Op een gegeven moment maakt een solozanger zich los van het koor, en hier kwamen nog 2 solozangers bij. Dit werden uiteindelijk de acteurs. Deze 3 acteurs namen alle rollen op zich, dus ook vrouwenrollen. Ze droegen hierom maskers, om te laten zien welk personage ze speelden. Dus kortom de tragedie is begonnen bij de grieken. 

bekende film: de Titanic

Fantasy:

 Belangrijkste kenmerken:

* het verhaal vind zich gedeeltelijk plaats in een wereld die niet de onze is, deze fictieve film kan in sommige gevallen bestreden worden vanuit onze echte wereld via een portaal of iets derglijks.

* De verhaallijn draait in epische fantasy doorgaans om een strijd tussen goed en kwaad. Grote veldslagen tussen beide partijen zijn geen uitzondering, vandaar ook de term “episch”.

*Die wereld wordt in sommige gevallen niet alleen bevolkt door mensen, maar ook door mythische wezens als elfen, dwergen, trollen, draken

Geschiedenis van fantasie:

 

Het moderne fantasygenre is ongeveer 150 jaar oud, maar het put soms wel inspiratie uit zeer oude literatuur, zoals het Gilgamesj-epos, een van de oudste documenten die bekend is. De mythische elementen en verhalen over helden die hierin voorkomen zijn eeuwenlang een inspiratie geweest voor andere mythen en sagen, die gezamenlijk een rijke bron vormen van verhaalvormen en verhaalelementen voor de moderne fantasy en haar diverse subgenres. Verhalen over dappere helden, dodelijke monsters en vreemde werelden hebben al van voor de Odyssee van Homerus tot de legenden over Koning Arthur, van de middeleeuwse romantische verhalen tot de Goddelijke Komedie van Dante Alighieri, van Don Quichot tot Frankenstein van Mary Shelley het publiek geboeid.

 

De geschiedenis van de moderne fantasy begint met George MacDonald, een Schots schrijver van romans als The Princess and the Goblin en Phantastes (1858). De laatste wordt vaak beschouwd als de eerste fantasyroman die voor volwassenen geschreven is, en MacDonald werd door J.R.R. Tolkien en C.S. Lewis als een van de grote inspiratiebronnen erkend. Een andere belangrijke fantasyauteur uit de eerste jaren van de moderne fantasyliteratuur was William Morris, een populaire Engelse dichter, die The Well at the World's End (1892) schreef. Maar ondanks de invloedrijke MacDonald en de populaire Morris duurde het nog enige tijd voordat een groter publiek de fantasyfictie omarmde.

 

In de vroege twintigste eeuw werd het genre dankzij de romans en verhalen van Edward Plunkett (ofwel Lord Dunsany) populairder. Bovendien trokken drie variaties van de vroege moderne fantasy de aandacht. Ten eerste het 'Verloren Wereld' (Lost World) subgenre, dat handelde over oude (semi-) fictieve beschavingen, zoals beschreven in King Solomon's Mines (1885) van H. Rider Haggard, The Lost World (1912) van Arthur Conan Doyle en de razend populaire film King Kong (1933). Daarnaast werd de moderne fantasy populair binnen de jeugd en jongeren literatuur, dankzij boeken als Alice's Adventures in Wonderland (1856) van Lewis Carroll, De tovenaar van Oz (1900) van L. Frank Baum, en Peter Pan (1911) van J.M. Barrie. Ten derde werd fantasy een belangrijk element in steeds populairder wordende stripboeken, met name in de vorm van het 'Superheld'-subgenre (zoals Superman, Batman, Spiderman, en dergelijke).

Gedurende deze periode steeg de populariteit van de twee genres die het sterkst met fantasy verbonden waren enorm. Dankzij werken als Dracula (1897) van Bram Stoker kreeg de horror in de vroege 20e eeuw veel aandacht, en dankzij de vele werken van H.G. Wells (waaronder The War of the Worlds uit 1898) groeide de aandacht voor sciencefiction explosief. Dit resulteerde vervolgens in de komst van populaire films (zoals Alice in Wonderland uit 1933, de animatiefilm Fantasia van Walt Disney uit 1940) en tijdschriften (met name in Engeland en de Verenigde Staten], zoals het eerste echte fantasytijdschrift 'Weird Tales' en 'The Magazine of Fantasy and Science Fiction'. Doordat deze tijdschriften vaak aandacht hadden voor meerdere genres ontstonden de subgenres 'science-fantasy' (fantasy en sciencefiction) en 'dark fantasy' (fantasy en horror).

 

Dankzij het enorme succes van Conan de Barbaar (1930) van Robert E. Howard leek het subgenre 'Sword & Sorcery' in het midden van de 20e eeuw fantasy te gaan vertegenwoordigen, temeer doordat het zeer geschikt bleek voor film en televisie. Toch werd het subgenre 'high fantasy' in de tweede helft van de 20e eeuw het centrale genre van fantasy, dankzij J.R.R. Tolkiens In de Ban van de Ring (1954-1955) en C.S. Lewis' De Kronieken van Narnia (1950-1956). Andere populaire en invloedrijke werken uit deze periode zijn de Gormenghast trilogie (1946-1959) van Mervyn Peake, Arthur, Koning voor eens en altijd (1958) van T.H. White (een moderne hervertelling van de verhalen van Koning Arthur) en de film The Seventh Voyage of Sinbad (1958) met de dramatische, indrukwekkende en invloedrijke special-effects van Ray Harryhausen.

 

Vanaf het midden van de jaren zestig werd de fantasyliteratuur Ursula Le Guin begon in 1968 aan de Aardzee boeken, Roger Zelazny in 1970 aan de Amber serie, en Terry Brooks in 1977 aan de Shannara cyclus. Begin jaren '80 begonnen auteurs als Daviddankzij Tolkien een veelgelezen genre, en kreeg deze Engelse auteurvele navolgers. Eddings en Raymond Feist met heroïsche reeksen en schreef Marion Bradley Nevelen van Avalon, waarin de zus van koning Arthur, Morgaine, centraal staat. Fantasyavonturenfilms als Conan the Barbarian en Raiders of the Lost Ark, beiden uit 1980 vertegenwoordigen het genre op het witte doek, terwijl er vele fantasy-televisieseries met wisselend succes worden geproduceerd. Ook veel animatieseries voor kinderen behoren tot het fantasygenre.

 

In de jaren 90 volgt vervolgens een nieuwe explosie van populariteit. Naast nieuwe succesvolle epische boekenreeksen zoals Robert Jordans Het Rad des Tijds, de Schijfwereld-boeken van Terry Pratchett, de jeugdboeken rond het fenomeen Harry Potter van Joanne Rowling zijn andere media, kunst- en cultuurvormen, zoals televisie (Buffy the Vampire Slayer en Charmed), muziek ('Gothic metal'), en spellen (Dungeons & Dragons en Magic: The Gathering) verantwoordelijk voor deze sterk groeiende populariteit. Vlak na de eeuwwisseling volgt hierop de verfilming van In de Ban van de Ring door Peter Jackson, waardoor fantasy een belangrijk en volwaardig

 

 

 

Bekende film: Pirates of the carribean

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Titel van de film:Soof

Naam van de regisseur:Antoinette Beumer

Naam van de hoofdrolspelers: Lies Visschedijk,Fedja van Huêt,Dan Karaty

 

- Lies Visschedijk: als Sofie 'Soof'

Volledige naam is: Elisabeth Suzan Ceciel Marijke

Ze is geboren op 14 januari 1974

Woont in Nederland

 

 - Fedja van Huêt: als Kasper

Geboren in Den Haag 21 juni 1973

Woont in Nederland

 

- Dan karaty: als Jim Cole

Volledige naam: Daniel Quinten Karaty

Geboren in New York, 1 oktober 1976

Dan Karaty is Amerikaans

Beroep: Danser, choreograaf

Bekend van: So You Think You Can Dance
Holland's Got Talent
The Ultimate Dance Battl

 

Datum van film bezoek: 30-4-2014

Bioscoop: Cineworld Beverwijk

Soof is een romantische komedie. Mijn verwachting van deze film was dat het een leuke, grappige film zou worden ook omdat ik veel goede reactie's erover heb gehoord.

De film gaat over Soof (Visschedijk) is bijna veertig jaar oud, getrouwd met financieel jurist Kasper (Van Huêt), met wie ze drie kinderen - puberdochter Sascha (De Boer) en twee jonge tweelingzoons - opvoedt in Driemond. Ze runt haar eigen cateringbedrijf van huis uit, met hulp van medewerkers Najat (Hassouni) en Gaby (Laurenssen), maar behaalt geen successen.

Ze kookt weliswaar voor BN'ers, maar heeft moeite om mee te gaan in de moderne, hippe stijl, waardoor het maken van een indruk wegblijft. Kasper is vrijwel altijd afwezig door zijn werk als zakenman, maar vindt hier ook geen genoegdoening in. Soof en Kasper leven langs elkaar heen en in het huwelijk is de passie ver te zoeken.

Soof begint zich af te vragen of ze wel tevreden is met haar leven, en geniet van de aandacht van televisiepersoonlijkheid Jim Cole (Karaty). Als bekend choreograaf, omringd door prachtige vrouwen als Olcay Gulsen, leidt hij een elegant maar oppervlakkig bestaan. Het tweetal ontmoet elkaar tijdens een cateringklus van Soof; Jim valt meteen als een blok voor haar en geeft haar al zijn aandacht.

Soof, die nu eens niet hoeft na te denken over wie de kinderen naar hockeyles brengt, slaat de avances van Jim niet onmiddellijk af. Jim roemt het eten van Soof, waardoor haar bedrijf van de grond komt. Ze mag nu de meest chique en exclusieve feesten voorzien van de catering en heeft aan haar huiskeuken niet genoeg meer.

Kasper vindt daarom de in zijn ogen perfecte oplossing: hij stopt met zijn werk, zodat Soof fulltime kan werken. In zijn vrije tijd bouwt hij, met behulp van een Poolse klusjesman, de tuinhuis om tot een professionele keuken. Gelijktijdig doet hij het huishouden en verzorgt hij de kinderen; een klus die hij groots onderschat.

Hij komt afspraken niet na en verwaarloost de behoeften van zijn kinderen, tot grote ergernis van het hele gezin. Soof ziet door de bomen het bos niet meer en reageert haar werkstress af op Kasper. Ondertussen vindt ze escapisme in haar afspraakjes met Jim. Langzamerhand begint het huwelijk zijn tol te eisen.

Als er thuis bloemen worden ontvangen namens Jim Cole, begint Kasper een affaire te vermoeden. Hij dringt zichzelf op om mee te gaan naar een filmpremière in Pathé Tuschinski waar Soof voor is uitgenodigd door Jim. Nadat hij ziet hoe liefkozend het tweetal met elkaar omgaat, is Kasper zeker van zijn zaak: Soof houdt er een minnaar op na.

Hij confronteert Soof hiermee, en schrikt haar zodoende het huis uit. Zij vindt heil in Jims appartement en deelt het bed met hem. Gelijktijdig eet een van de tweelingjongens muizengif en moet met spoed naar het ziekenhuis worden gebracht. Zijn maag moet acuut worden leeggepompt; Soof kan niet worden bereikt door Kasper. Voor Kasper is dit de druppel; tot ongenoegen van Soof en de kinderen vraagt hij een scheiding aan.

Soof neemt intrek in het tuinhuisje en realiseert zich al snel dat ze Kasper mist. Hij zit echter niet stil, en gaat op date met de jonge Bob (Janzen). Soof, die de avances van Jim afslaat, kijkt met verdriet en woede toe hoe Kasper en Bob dichter tot elkaar groeien, en valt Bob aan als zij het huis voor de zoveelste keer bezoekt.

Kasper schrikt hiervan en realiseert zich dat Soof nog veel van hem houdt: hij besluit uiteindelijk om Bob te verlaten en te terugkeren naar Soof.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, een moeder die op een gegeven moment vreemd gaat,ze gaan scheiden etc. De De film begint in bed waar Soof haar man Kasper schrijlings berijdt om tot een hoogtepunt te komen maar hij verzaakt met de woorden: ,, sorry schat, ik ben zo moe! ”

de film wordt als chronologisch verhaallijn gepresenteerd, omdat alles precies op het juiste moment gebeurd.Het meest boeiende deel van de film vond ik toen Soof de knappe choreograaf Jim tegenkomt die een bevallig oogje op haar laat vallen.Dan gebeurd er van alles Jim zorgt ervoor dat Soof haar cateringbedrijfje meer klanzdizie krijgt want ondaks dat ze super lekker kookt lukt het maar niet om meer klanten te krijgen.

Vervolgens ziet Kasper (de man van soof) Chantal Janzen in de supermarkt als hij boodschappen gaat doen. Kasper weet niet waar alles ligt dus Chantal helpt hem en uiteindelijk gebeurd er meer dan alleen helpen met de booschappen. Het mooiste stuk vond ik het einde toen kwamen soof en Kasper weer bij elkaar na een tijdje gescheiden te zijn en een groot feest hielden (heropening) in het catering bedrijfje van soof. Je zag het hele gezin weer dolgelukkig.

Het moment waarop Kasper het te druk kreeg op zijn werk waardoor hij steeds laat thuis was, en zo dus minder zijn gezin zag en daardoor doodop was.

Het doel van het geluid was om op sommige momenten het spannend te maken of juist heel vrolijk. Ook waren er omgevingsgeluiden bijv. je hoord de uitlaat van de auto toen Kasper wegreed om de kinderen naar school te brengen of je hoorde de geluiden van het klussen om het catering bedrijfje op te bouwen. Dus eigenlijk waren er heel veel geluiden ook romantsiche.

Het doel van de regisseur was dat de film amuserend was en dat de gebeurtenissen in de film ook in het echte leven kunnen voorkomen. Scheiden, vreemdgaan, etc.

Ja, zeker wel ik had al zo'n idee dat dit zou gebeuren in de film terwijl ik niet eens zo heel veel informatie heb gezien / gelezen.
 

Ik vond het een super leuke film, er gebeurde ontzettend veel dingen in, een oma die alleen bezig was met haar yoga, soof die in de stress zat, man die te druk heeft met werk, kinderen die een beetje aan hun lot worden overgelaten etc.

Ik geef deze film een 9.0 ( echt een aanrader)

p.s deze film is voor alle leeftijden!

 

 

 

Recensies:

Leuke romantische komedie

 "Dan Karaty, als de iets té zelfverzekerde Amerikaan die graag wil laten zien dat hij kan dansen, beschikt gelukkig over de nodige zelfspot. Zijn acteerdebuut is niet meer dan een lange cameo. (..) De aftiteling tovert een laatste glimlach op de lippen. Geruststellend: het hoéft gelukkig ook niet allemaal perfect."

Barend de Voogd - Nu.nl

Voorspelbaarheid wordt ruimschoots goedgemaakt door de humor

"Ook de overige bijdrages mogen er wezen. Zoals de spuugverwende Olcay Gulsen, de voor haar afkomst veel te grove Najat, de Jannen of de überspirituele oma Hansje. Dat de film heel erg voorspelbaar is, wordt door de humor ruimschoots goedgemaakt. En wie de Nederlandse film als genre met seks associeert zal al snel blij verrast worden en ook hierom kunnen lachen."

Yara Plasman - Filmtotaal.nl

Vlam in de pan

"Een grapje met een bekende Nederlander is leuk, maar niet als je 'm tien keer herhaalt. Los van dat kleine smetje is Soof een heerlijke 'feelgood-foodfilm' voor het hele gezin. Zo mogen de zussen Beumer er nog wel een paar maken."

Annet de Jong - De Telegraaf

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb